02 December, 2010

Di Mana Hatiku Ya Rabb



Ya Allah, kerdilnya hambaMu ini..
Seringkali alpa dan leka
Saat ku tersedar terasa tiada ertinya
Tatkla hati menjauh
Menjauh dari-MU
 Kalam kata  seorang sahabat menerjah di ingatan,
Katanya “Sahabatku carilah hatimu pada 3 tempat.
Carilah hatimu sewaktu membaca Al-Quran. Jika kau tidak temui,
Carilah hatimu tatkala mengerjakan solat. Jika kau tidak ketemui juga, carilah hatimu tatkla duduk
takafur mengingati mati. Jika kau masih tidak ketemui, berdolah kepada ALLAH, pintalah hati yang
baru kerana hakikatnyapada ketika itu kau tidak mempunyai hati.."!! [imam Al-Ghazali]
Ya ALLAH, adakah saat ini aku tidak mempunyai hati?
Aku hamba-MU yang tidak berdaya
Kepada-Mu yang Maha berkuasa lagi Maha pengasih
Aku pinta dengan segala dayaku
Berikanlah aku hati yang baru Ya ALLAH..
Agar bisa aku tetap tabah  melangkah  dan terus menyusuri jalan-Mu
Ya ALLAH
Hanya kepada-Mu aku bersujud..


30 November, 2010

Encik Simeon

Bismilahirahmanirahim..

Alhamdulillah.. masih lagi diberi kekuatan untuk terus menaip-naip keyboard Miss Lappy hehe ^.^.. ok arini ana nak cite pasal Incik Simeon yang tegendala itu hari.. lalala BAGAIMANA?  Ok sekali lagi BAGAIMANA dia boleh memeluk agama islam.Sedangkan sepanjang hidup dia, Incik Sameon nih xde kije lain selain menyembah api. Biapun semakin uzur dan terbaring lemah Incik Sameon tetap jugak nyembah api.


29 November, 2010

UkhuwahFillah

Bismilahirahmanirahim



Sekarang ana lam mud mengemas barang..(cuti sem akan bermula hehe
biarpun Exam masih lagi ade 3 paper.Wat2 cam da abeh eXam Jew xpatut2..anak sapa la kan2..^.^..hajat hati nak citer sal Incik Sameon, tapi hati kata (bla..bla.. 

Ngah ngemas2 barang tadi,teringat la akan sebuah kisah lama yang berlaku dalam 6 bulan yang lepas, wah nak ngimbas kisah lama lak, jum kita undur masa 6 bulan yang lepas...
bertarikh ****2010(kompius2..)tapi masih segar dalam ingatan ana(kunun2 la ingatan setajam  tuuuut he3..

Cantiknya Hidayah



Bismilahirahmanirahim..

Alhamdulillah masih lagi bisa menyedut udara dan diberi nikmat kesihatan yang baik untuk meneruskan kehidupan di alam fana ini..(ayat yang penuh makna hehe..^.^

Tersangatlah bertuah sesiapa yang boleh memiliki "HIDAYAH" memang menjadi rebutan ramai, termasuklah ana..opsss!! jangan pk bukan2 ok.^.^ disebabkan istimewanya "Dia"dengan persetujuan  cik Hati dan jirannya incik jari-jemari maka dengan sukerelanya miss Lappy

28 November, 2010

( First Award) I Never Quite Being As Muslimah


 Bismillahirahmanirahim...

Award first.. from ukhti syurga islam... syukran2.. semoga ukhuwah yang terbina diredhai dan terus mekar.. InsyaALLAH....^.^.. 

                                                                 :Rules to get diz award::

:: 1~ say Alhamdulillah.. ::
~ALHAMDULILLAH! ALHAMDULILLAH! ALHAMDULILLAH.. ^.^

::2~ copy paste diz picture then write the tittle " i never quite being as muslimah" ::
*Da copy hehe
:: 3~ lafazkan rasa cinta pada sahabat antunna kerana Allah ::
~ Sayang Kalian Semua Kerana ALLAH>.. UKHUWAH FILLAH..

:: 4~ tagged kan pada sahabat blogger tersayang ::
P/s:  Semoga Hijab Menjadi Pakaianmu,

       Semoga Kesucian Menjadi Amalanmu,

       Semoga Kesopanan Menjadi Perhiasanmu,

       Semoga Syurga Menjadi Tempatmu...  ^.^

27 November, 2010

Cerpen Sebuah Kehidupan..



Jalan di situ berlopak-lopak besar, terhinjut-hinjut toyota ini dilambung graviti. Ery duduk di sebelah sudah berapa kali bangun tidur, dengkurnya makin menjadi. Siaran radio sekejap berbunyi, bercampur-campur. Sekejap radio Perak, sekejap Kedah mengikut lambungan kereta lagaknya. Aku terpaksa memperlahankan kereta melalui satu perkampungan nelayan yang kotor, beberapa budak-budak kecil dengan muka yang comot dan hingus kering di muka berlari-lari. Seorang daripadanya tidak berseluar langsung geli. Ada orang tua berbasikal mengangkat tangan memberi salam. Aku menaikkan cermin kereta, melepaskan rengusan garang.

Kuih Yang Mana?


Bismilahirahmanirahim..




Alhamdulillah.. hari ini ana mampu menarik nafas lega. Sekarang ana lam mud (pra kemerdakaan) hehe.. telah selesai 3 paper dalam masa 2 hari.. dan masih berbaki 3 paper.. wish me luck all..lalala
 Ok2 hari ni ana bukan nak cite pasal eXam.. tapi ana nak CERITA pasai sebuah KISAH BENAR yang baru berlaku pada abad ke 21 nih.. baru je peristiwa ni berlaku. Sebuah kisah yang mendedahkan sebuah realiti kehidupan pada masa kini..(eceh melalut plap... hehe

K continue story, kisahnya bermula apabila seorang sahabat baik ana, yang sememangnya baik telah bercerita kepada sahabat karibnya iaitu ana (kdt utk ana hehehe..

25 November, 2010

10 JeNis Orang ISLAM Yang Kejam...

Sufyan Atsauri berkata: "Sepuluh macam daripada kekejaman ialah:
1. Seorang yang berdoa untuk dirinya sendiri, dan tidak mendoakan untuk anak-anaknya dan kaum mukmin.
2. Seorang yang pandai membaca Al-Quran, tetapi tiap harinya tidak
membaca seratus ayat.

24 November, 2010

Kisah Tukang Kayu



Pada satu masa, terdapat seorang tukang kayu yang semakin dimamah usia. Dia bercadang untuk bersara daripada kerjanya sebagai tukang kayu yang bertanggungjawab membuat rumah di sebuah syarikat pembinaan. Dalam fikirannya lagi, dengan tenaga yang semakin kurang, dia ingin menghabiskan sisa-sisa hidupnya bersama keluarga tersayang. Tukang kayu ini tidak akan menerima lagi upah sekiranya beliau bersara. Lalu, tukang kayu itu memberitahu majikannya tentang hasratnya. Apabila majikannya mendengar luahan hati tukang kayu yang berpengalaman itu, dia merasa sedih dan juga memujuk tukang kayu tersebut agar menarik balik keputusannya. Akan tetapi, tukang kayu itu tidak berganjak dan tetap dengan niat untuk bersara. Justeru itu, majikannya bersetuju dengan keputusan tukang kayu itu, tetapi dengan satu syarat. Permintaan terakhir majikannya ialah menyuruh tukang kayu itu membina sebuah rumah buat kali terakhir.

04 November, 2010

10 soAlan SeBelum BerTuNang


alt
Setiap pasangan yang berkahwin pastinya mengharapkan perkahwinan itu kekal bahagia buat selama-lamanya. Ramai yang berjaya. Namun tidak kurang pula yang kecewa.
Al-Ustaz Jasim Muhammad al-Mutawwa', bekas kadi ahwal syakhsiyyah di Kuwait menyimpulkan antara sebab berlakunya keretakan dan kegagalan dalam perkahwinan adalah kurang taaruf atau tidak mengenali antara satu sama lain dengan mendalam sebelum berkahwin.

01 November, 2010

SaBarLah WaHai SaHaBaTkU..



Bismillahirahmanirahim
Sabarlah duhai sahabatku..Setiap ujian pasti ada hikmahnya.. ujian itu tarbiah dari-Nya , semakin dekat bahtera kita kepada-Nya, semakin hebat taufan yang melanda..

Salam, anti.. ana xciden semalam..patah tangan kiri.. Ya ALLAH.. hanya engkau yang maha mengetahui apa yang ana rasa saat itu.. ana kuatkan hati dan banyakkan istighfar bila membaca Sms yang dihantar oleh sahabat ana.. tanpa disedari air mata menitis...


27 October, 2010

SeLaMat HaRi LaHir SaHaBaTkU




* Dikesempatan ini ana nak ucapakan selamat Hari Lahir untuk sahabatku yang tersayang cik Idah :)...

Rahsia Sujud Di Dalam Solat



Pernahkah kita terfikir setelah saban usia kita mendirikan solat berserta syarat rukunnya, apakah rukun solat yang paling disukai oleh Allah SWT. Dengan menyelami, memahami, menjiwai serta menghayati setiap detik ibadah atau solat yang dikerjakan barulah kita akan mendapat kemanisan dan faedah darinya. Barulah ibadah kita itu dapat mendinding dan mencegah diri kita dari dosa dan noda. Firman Allah SWT yang bermaksud:-
" Sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan keji dan mungkar" (Surah Al-Ankabut ayat:45)

25 October, 2010

4 Macam Manusia


Bismillahirahmanirahim

Khalil bin Ahmad menyatakan, bahawa darjat manusia terbahagi kepada empat macam, iaitu :

1. Manusia yang tahu (mengerti) dan dia tahu bahawa ia tahu. Yang demikian ialah manusia yang berilmu, yang boleh dijadikan pemimpin.

2. Manusia yang tahu, tapi dia tidak tahu bahawa dia tahu. Orang yang demikian sedang tertidur, dan perlu dibangunkan.

3. Manusia yang tidak tahu, dan dia tahu bahawa dia tidak tahu. Orang yang demikian perlu dibimbing supaya menjadi cerdas.

4. Manusia yang tidak tahu, dan tidak tahu bahawa dia tidak tahu. Orang yang demikian haruslah dijauhi.

*P/S: Renungkan... kita berada di golongan mana???


24 October, 2010

Air Mata Taubat Nabi Adam a.s


Bismillahirahmanirahim..

Tahukah saudara semenjak Nabi Adam terkeluar dari syurga akibat tipu daya iblis, beliau menangis selama 300 tahun.
Nabi Adam tidak mengangkat kepalanya ke langit kerana terlampau malu kepada Allah s.w.t. Beliau sujud di atas gunung selama seratus tahun.

Kemudian menangis lagi sehingga air matanya mengalir di jurang Serantip.
Dari air mata Nabi Adam itu Allah tumbuhkan pohon kayu manis dan pokok cengkih. Beberapa ekor burung telah meminum air mata beliau. Burung itu berkata, "Sedap sungguh air ini." Nabi Adam terdengar kata-kata burung tersebut. Beliau menyangka burung itu sengaja mengejeknya kerana perbuatan derhakanya kepada Allah. Ini membuatkan Nabi Adam semakin hebat menangis.

Akhirnya Allah telah menyampaikan wahyu yang bermaksud, "Hai Adam, sesungguhnya aku belum pernah menciptakan air minum yang lebih lazat dan hebat dari air mata taubatmu itu."

10 JeNis SOLAT yAng TIDAK diterima Oleh ALLAH S.W.T

Bismillahirahmanirahim...

Rasulullah S. A. W. telah bersabda yang bermaksud : "Sesiapa yang memelihara solat, maka solat itu sebagai cahaya baginya, petunjuk dan jalan selamat dan barangsiapa yang tidak memelihara solat, maka sesungguhnya solat itu tidak menjadi cahaya, dan tidak juga menjadi petunjuk dan jalan selamat baginya." (Tabyinul Mahaarim)

Rasulullah S. A. W telah bersabda bahawa : "10 orang solatnya tidak diterima oleh Allah

S. W. T, antaranya :


1. Orang lelaki yang solat sendirian tanpa membaca sesuatu.
2. Orang lelaki yang mengerjakan solat tetapi tidak mengeluarkan zakat.
3. Orang lelaki yang menjadi imam, padahal orang yang menjadi makmum membencinya.
4. Orang lelaki yang melarikan diri.
5. Orang lelaki yang minum arak tanpa mahu meninggalkannya (Taubat).
6. Orang perempuan yang suaminya marah kepadanya.
7. Orang perempuan yang mengerjakan solat tanpa memakai tudung.
8. Imam atau pemimpin yang sombong dan zalim menganiaya.
9. Orang-orang yang suka makan riba'.
10. Orang yang solatnya tidak dapat menahannya dari melakukan perbuatan yang keji dan mungkar."


Sabda Rasulullah S. A. W yang bermaksud : "Barang siapa yang solatnya itu tidak dapat menahannya dari melakukan perbuatan keji dan mungkar, maka sesungguhnya solatnya itu hanya menambahkan kemurkaan Allah S. W. T dan jauh dari Allah."

Hassan r. a berkata : sepe"Kalau solat kamu itu tidak dapat menahan kamu dari melakukan perbuatan mungkar dan keji, maka sesungguhnya kamu dianggap orang yang tidak mengerjakan solat. Dan pada hari kiamat nanti solatmu itu akan dilemparkan semula ke arah mukamu seperti satu bungkusan kain tebal yang buruk."

21 October, 2010

Petua menjadi Pelajar CemerlaNg Menurut Al-Quran

Bismilahirahmanirahim

Alhamdulillah masih diberi peluang untuk ana meneruskan kata-kata.. Ya Allah.. pejam celik-pejam celik dah sampai minggu ke 13.. itu bermakna Sem 3 bakal melabuhkan tirai..masa berlalu dengan pantas sekali.. rasenya baru cam sem 1 hehe..
bercerita pasal penghujung sem .. Final Ex
am akan menjelang tak lama lagi..
lagi beberapa minggu.. kali ni eXam dalam mud
Raye.. ana bernasib baik kerana final exam akan bermula pada 26/11.. masih sempat beraye.. hehe

ada dalam kalangan sahabat ana yang tak d
apat pulang beraye kerana jarak antara Final dan raye terlalu dekat, NAMPAKNYA .. beraye di perantauanlah kali ni...apa-apa pun ana sokong semangat juang mereka.. moga ALLAH memberkati pengorbanan kalian.. insyaALLAH..

ana ada terbaca
satu perkongsian yang cukup menarik, sesuai untuk kita yang bergelar pelajar, tambah-tambah dah nak exam ni.. jom kita pakat baca dan amalkan..:)

Anda inginkan petua-petua untuk menjadi pelajar cemerlang walau di mana sahaja anda berada?

Apa kata kita renungkan kembali beberapa petua atau tips kejayaan yang telah Allah SWT titipkan di permulaan surah Al-Mu'minun, surah yang ke-23 di dalam lembaran Al-Quran.

1.Keyakinan, kepercayaan and keimanan kepada Allah SWT

"Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman." [23:1]

Iman dan kejayaan disebut oleh Allah SWT dalam ayat yang sama. Maka imanlah faktor utama kejayaan. Dan keyakinan yang tinggi inilah yang akan melahirkan sikap positif yang bakal disebutkan dibawah.

2.Fokus, bersungguh-sungguh, sepenuh hati

"iaitu orang-orang yang khusyuk dalam solatnya." [23:2]

Lakukan satu-satu perkara dalam satu-satu masa. Jangan mencapah dan melayang fikiran ke sana ke mari. Lakukan dengan sepenuh hati, bukan sambil lewa.

3.Prioriti. Mengutamakan apa yang utama.


"dan orang-orang yang menjauhkan diri dari lagha (perbuatan dan perkataan yang tidak berguna)." [23:3]

Kebiasaannya dalam menghadapi musim peperiksaan yang penuh tekanan, kita cenderung untuk berehat dan menenangkan minda dengan hiburan, menonton drama, bersembang di Facebook dan seumpanya sehinggakan selalu sahaja melebihi daripada masa rehat yang telah kita peruntukkan.

Sebaik-baiknya kita mengoptimumkan penggunaan masa untuk belajar, dan mengisi masa rehat kita dengan perkara-perkara yang berfaedah seperti membasuh, melipat atau menggosok baju, bersenam untuk melancarkan perjalanan darah di dalam badan dan bermacam-macam lagi yang anda sendiri lebih sedia maklum.

Namun, sebaik-baiknya kita gunakan masa rehat itu untuk mengambil wudu', melakukan solat sunat dan membaca Al-Quran. InsyaAllah apabila kita lebih rapat dengan Allah SWT, jiwa kita akan lebih tenang dan ia akan banyak membantu dalam usaha kita mengulangkaji pelajaran.

Kita dikehendaki menghindarkan diri dari perbuatan mengumpat pensyarah/guru kerana perkara-perkara sebegini tidak mendatangkan faedah kepada masa depan anda, tidak menambahkan markah untuk kertas peperiksaan yang bakal/telah diduduki, malah boleh mendatangkan dosa dan kemurkaan Allah SWT.

4.Prihatin sesama kita

"dan orang-orang yang menunaikan zakat." [23:4]

Walaupun sedang berada di saat-saat genting, janganlah kita bersikap terlalu mementingkan diri, dan mengabaikan kawan-kawan yang lebih susah di sekeliling kita. Kongsilah apa yang termampu, samada ilmu, kertas-kertas soalan tahun lepas dan lain-lain. Sharing is caring.

5.Jaga hubungan antara lelaki dan perempuan

"dan orang-orang yang menjaga kehormatannya. kecuali terhadap isteri-isteri mereka, atau hamba yang mereka miliki, maka mereka (isteri dan hamba) dalam hal ini tiada tercela. Sesiapa yang mencari dibalik itu, mereka itulah orang-orang yang melampaui batas." [23:5,6,7]

Janganlah kita menggunakan alasan belajar untuk melanggari batas-batas pergaulan antara lelaki dan perempuan ajnabi, misalnya dengan studi berdua-duan, kemudian pulang ke rumah berpimpin tangan, atau asal tertekan je mesti nak bergayut atau berchatting dengan kawan lelaki/perempuan anda.

Padahal Allah SWT kan sentiasa ada, sentiasa melindungi dan sentiasa menolong jika kita mencari dan meminta pada-Nya.

6.Jujur, amanah

" dan orang-orang yang memelihara amanah-amanah dan janjinya."[23:8]

Bukankah kita telah berjanji dengan pihak penaja dan ibu bapa kita untuk belajar bersungguh-sungguh? Lebih penting lagi, bukankah kita telah berjanji dengan Allah SWT untuk memanfaatkan peluang kehidupan sebagai seorang pelajar yang telah dipinjamkan-Nya kepada kita sebagai medan untuk kita mengutip ilmu, pengalaman dan pahala buat bekalan di akhirat sana?

Elakkan menipu ketika peperiksaan. Andai penjaga peperiksaan meminta kita berhenti menulis kerana masa sudah tamat, jangan pula kita terus menulis. Sebaliknya sebutlah "Bismillahi tawakkaltu 'ala Allahi wala haula wala quwwata illa billahil 'azim."

7.Tepati waktu

"dan orang-orang yangmemelihara solatnya." [23:9]

Konsep yang boleh diambil dalam konteks kehidupan seorang pelajar Muslim ialah supaya sentiasa belajar dengan berdisiplin, menepati masa, tidak berlengah-lengah, menjaga kualiti dan produktiviti harian kita. Jika sebelum ini kita diingatkan supaya berhenti menulis apabila tamat masa peperiksaan, kita juga perlu memulakan perjuanganan kita dalam pelajaran dan peperiksaan seawal yang mungkin. Memelihara solat lima kali sehari setiap hari juga mengajar kita untuk tidak berputus asa atau berpatang arang di pertengahan jalan.

Namun janganlah kita hanya mengaplikasikan konsep-konsep ini untuk akademik semata-mata. Penekanan utama dalam ayat tersebut supaya kita menjaga hubungan kita dengan Allah SWT kerana kita akan kembali mengadap-Nya dengan amal-amal kita, bukan dengan berapa gulung ijazah yang berjaya kita perolehi. Belajar dan ijazah hanyalah alat untuk kita mencapai keredhaan Allah SWT dan merebut peluang mewarisi syurga-Nya.

" Mereka itulah orang-orang yang akan mewarisi. Iaitu yang akan mewarisi Syurga Firdaus. Mereka kekal didalamnya." [23:10,11]

" ....Maka di antara manusia ada yang berdoa: 'Ya Tuhan kami, berilah kami (kebaikan) di dunia.' Dan tiadalah baginya bahagian di akhirat."[2:200]

"Dan di antara mereka ada orang yang berdoa: Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari seksa neraka." [2:201]

"Mereka itulah orang-orang yang mendapat bahagian dari apa yang mereka usahakan dan Allah sangat cepat perhitungannya." [2:202]

Sumber: ( http://www.i luv islam.com )

19 October, 2010

Cantik+ lawa+ come di sisi-Nya

Bismillahirahmanirahim...

Tepat jam 7.30 kaki ana mula mengatur langkah, semangat untuk menghadiri kuliah Dr Ramlah
KPS3014..seperti biasa barisan panjang harus ana tempuhi, kaki terus sabar melangkah.. alhamdulillah hari ini, tiada masalah dengan pengangkutan.

Tibanya di bumi Murabbi, langkah kaki semakin laju diatur, memandangkan sinar suria mula tersenyum indah..subhanallah!! (lewat) hehe.. kaki terus melangkah, tiba-tiba ana terdengar perbualan dua orang sahabat. Bukan niat ana busy body atau mencuri dengar perbualan mereka, namun.. suara mereka yang agak kuat ketika berbicara membolehkan ana mendengarnya, namun apa yang ana ingin sampaikan di sini ialah..suatu yang membolehkan kita bersama-sama muhasabah kembali diri kita yang lemah dan serba kekurangan ini..insyaALLAH!

A: Eh Siti ( bukan nama sebenar) asal nampak lain je hari ni? semalam masa jumpe Ayie(bukan nama sebenar) cantik, kemas berseri-seri lagi...

B: Kenapa? aku ok tak? selekeh eq?


A: Hmm.. nampak selekeh sket.. tudung ko cam tak iron jew...


Begitulah lebih kurang dialog mereka... dalam masa yang sama ana terfikir sesuatu..hmm
berhias kerana ingin nampak cantik di hadapan seseorang? terutama lelaki.. . Kita berhias bagai semata-mata ingin kelihatan cantik di hadapan orang ramai dan sanggup berjam-jam menghabiskan masa di depan cermin.. namun terfikirkah kita... tiap kali kita ingin bertemu dengan-Nya.. adakah kita menghiaskan diri? berwangi-wangian? teringat ana akan seorang sahabat.. yang membuatkan ana kagum dengannya..

ana: Eh buat apa 2.. dah pakai kain sembahyang pun.. duk tilik jerawat lagi..

sahabat ana: ish! xbaek fitnah taw..

ana: dah 2?

sahabat ana: hmmm (tersenyum) kita,, lau nak kuar g mane2.. rela duk depan cermin berjam-jam pun xpe.. pe salahnya kita amek masa 2 minit, untuk merapikan diri sebelum bertemu-Nya? sambil menyapu sedikit bedak ke mukanya..

ana: ana terdiam.. ada betulnya apa yang sahabat ana katakan... subhanallah..

Dapat x, apa yang ana ingin sampaikan?
tidak perlulah kita berhias bagai untuk kelihatan cantik di hadapan orang lain.. sedangkan di mata Allah.. KITA paling hina sekali..
biarlah kita buruk di mata sesama hamba-Nya.. namun Mulia di pandangan-Nya..

Sama-samalah kita membetulkan kembali niat di dalam hati.. melakukan sesuatu ikhlas kerana-Nya.. insyaALLAH...



11 October, 2010

Apa jawapannya??

Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang, Alhamdulillah masih lagi ana diberi nikmat sihat untuk menjengah blog ana yang sekian lamanya ditinggalkan, bukan ana tidak mahu untuk "mengupdate". Namun ada sebabnya.. nak tahu? biarlah rahsia..hehe

Lame tak lame ana tinggalkan blog ni, hampir terlupe pasword.. huhu
tadi terkial-kial nak adjust susun aturnya.. aduish!! Dasyat-dasyat hehehe
Pejam celik, pejam celik da sampai akhir sem.. jap lagi nak final.. bersediakah ana?
hanya tuan badan yang ada jawapannya. huhu

Sebagai perkongsian pertama, setelah lama ana tinggalkan blog ana ni, ana nak berkongsikan sesuatu yang sangat best dan bermanfaat.. insyaAllah..

Ana merasakan ada yang kurang dalam diri ini, terasa kosong dan mencari-cari. Mencari sesuatu yang pasti... dengan izin ALLAH.. pada suatu malam handset ana berbunyi dan ada satu mesej yang lebih kurang begini " Salam, adik bz tak malam ni? akak nak jumpa kejap" dalam pukul 11 yer.." InsyaALLAH kak, lalu menekan butang send! selepas balik dari kelas ana bergegas ke surau seperti yang dijanjikan, ana ingatkan ana seorang rupanya, sahabat-sahabat lain pun ada.
ingat nak dating ngan ana je tadi hehe..

Maka bermulalah kisah, Kak Suraya yang menjemput ana tadi, memberi sedikit makluman kenapa, ana dan sahabat-sahabat dijemput , Lalu fahamlah ana kenapa.. kenapa?
jawabnya, kerana suruhan-Nya. Sebagaimana firman ALLAH dalam al-quran:

"Demi masa sungguh, manusia berada dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran. [al-Ashr:1-3]


Ya ALLAH, hampir menitis air mata ana! terasa kerdilnya diri ini, ALLAH maha mengetahui apa yang hamba-Nya inginkan dan begitulah apa yang ana rasa.. ana hamba yang lemah dan perlukan bimbingan dan dorongan dengan adanya sahabat-sahabat yang saling ingat mengigatkan, insyaALLAH, sebarang dan cabaran akan ditempuhi dengan sabar dan yakin.

Banyak perkara yang kami kongsikan pada malam itu, aku bersyukur Ya ALLAH! dan apa yang paling menarik, persolan yang dikemukakan oleh kak Sue. ."Apa sumbangan kita kepada ISLAM?" wah tersentap jiwa!

Kami merenung dan jawapannya ada dalam diri masing-masing...ya.. apakah sumbangan kita kepada AGAMA kita? iaitu ISLAM?
Tepuk dada, tanyalah iman..

Pertanyaan kak Sue membuat ana bermuhasabah sendiri! kerdil dan hinanya ana sebagai hamba-Nya... Ampuni aku Ya ALLAH!!