03 August, 2010

Al-Fatihah



Sekian lama ana meninggalkan blog ini,bukan sengaja ana membiarkan ia tanpa pengisian, ada sebabnya. InsyaAllah ana kan cuba untuk berkongsi apa yang patut dan membawa manfaat kepada para pembaca. Kali ini izinkan ana berkongsi sedikit pengalaman ana yang baru ana alami. Bak kata pepatah kita hanya merancang tetapi ALLAH yang tentukan. Memang benar sebaik dan teliti mana pun kita merancang jika tanpa izin ALLAH S.W.T apa yang kita rancang tidak akan terjadi. Misalnya ana telah merancang untuk ke rumah akak ana di Pahang pada minggu lepas namun apa yang telah di rancang tidak diizinkan-Nya malah rencana lain yang telah diatur.

Pada 29/7/2020, jam menunjukkan pukul 7.20 pagi, seperti biasa ana bersiap untuk ke kelas. Selangkah lagi kaki ana untuk memijak tangga bas, tiba-tiba telefon ana berdering. Di skrin tertera nama akak ana, ana ingatkan dia ingin bertanya pukul berapa ana bertolak namun jangakaan ana jauh meleset apabila kedengaran sayu di hujung talian mengatakan atok kesayangan kami semua telah pergi meninggalkan kami. Innalillahiwainnailaihirajiun, ana terkedu seketika dan terus bergegas naik semula ke bilik dan mengemas apa yang patut. Ana menelefon ibu ana untuk memastikan apa yang ana dengar adalah benar. Ya Allah benar, atok kesayangan kami telah pergi menghadap sang pencipta yang lebih menyayaginya. Ana redha, ana segera menelefon teksi untuk ke pekan. Alhamdulillah segala urusan ana dipermudahkan. Ana bertolak dari Tanjong Malim ke Tanah Merah pada pukul 8 pagi.

Sepanjang perjalanan tidak lekang ana membaca surah yassin. Sekuat mana pun ana, ana tidak mampu menahan sebak, apabila sedikit demi sedikit kenangan-kenangan bersamanya bermain-main di minda. Ana merupakan cucu yang paling rapat dengan arwah. Terlalu banyak kenangan. Moga arwah ditempatkan dalam kalangan orang-orang yang beriman. Ampuni segala dosa-dosanya Ya ALLAH. Ana mengjangkakan ana sempat untuk menatapwajahnya buat kali terakhir, namun semuanya meleset, ketika hampir sampai sampai di Tanah Merah, ibu ana call dan memberitahu semua urusan pengebumian telah selesai, sebaknya ana kerana tidak sempat untuk menatap wajah arwah buat kali terakir, namun sebaliknya ana bersyukur kerana urusan pengebumian berjalan lancar. –al-fatihah-

Hidup ini adalah pinjaman. “dunia ini hanya 3 saat, 1 saat telah berlalu, 1 saat sedang engkau alami dan 1 saat lagi engkau tidak tahu adakah engkau boleh sampai atau tidak, oleh itu engkau hanya memiliki 1 saat sahaja kerana maut itu datang dari saat ke saat (Abu Dzar r.a)

No comments:

Post a Comment