05 August, 2010

Terhakisnya Pahala..


Alhamdulillah Ya ALLAH, ana masih diberi peluang untuk menghirup udara dan melihat dunia yang indah ini. Walaupun diri ini terasa lemah dan tidak terdaya kerana belakangan ini ana merasakan tidak enak badan, ramai sahabat-sahabat ana yang menegur dan mengatakan ana kelihatan pucat, ish! Betol ke? Ana rasa biasa jer.

Hmmm..hidup hanya sementara sudah banyakkah amalan kita? Persoalan ini sentiasa bermain di fikiran ana, teringat akan kata-kata seorang ustaz, yang lebih kurang begini bunyinya “kita kena sentiasa berdoa agar tidak tergolong dalam kalangan yang muflis di akhirat kelak, dan sentiasalah berdoa agar jangan biarkan segala nikmat yang kita dapat pada hari ini adalah balasan daripada segala kebaikan yang kita buat di dunia ini”.

Cuba renungkan kembali dalam kehidupan kita seharian, banyak sebenarnya perbuatan yang boleh menyebabkan terhakisnya amalan baik manusia. Di sini ana ingin mengambil contoh yang paling dekat dengan kehidupan seharian kita, iaitu MENGUMPAT. Biasa kita dengar dalam perbualan seseorang individu akan menegaskan, apa yang diperkatakan bukanlah mengumpat tetapi adalah benar. Adakalanya nama orang yang dimaksudkan tidak disebut, tetapi maksud perlakuan itu tetap sama iaitu menceritakan keburukan seseorang supaya diketahui orang lain. Namun gambaran diberi selalunya boleh menyebabkan identiti orang yang dimaksudkan di ketahui.

Rasulullah S.A.W ada bersabda: Mengumpat itu ialah apabila kamu menyebut perihal saudaramu dengan sesuatu perkara yang dibencinya.” (Hadis riwayat Muslim). Sanggupkah kita memakan bangkai saudara seagama? Sudah pastilah tidak bukan? Begitu hina dan buruknya mengumpat sehingga disamakan dengan perbuatan memakan bangkai saudara, sebagai manusia yang berfikiran waras tidak mungkin kita sanggup memakan daging manusia apatah lagi saudara kita.. fikir-fikirkanlah!

Ya ALLAH, begitu besarnya dosa orang yang mengumpat, manakan tidak! Dosanya tidak akan diampunkan oleh-Nya biarpun kita benar-benar bertaubat. MasyaAllah! Bagaimana kita hendak mendapat keampunan? Kita mestilah meminta maaf dengan individu yang diumpat, jika dia tidak memaafkan kita, maka tunggulah pembalasan di akhirat kelak.

Hari ini mengumpat menjadi fenomena biasa dan tidak dianggap sebagai perbuatan dosa. Sabda Rasulullah S.A.W : Wahai orang yang beriman dengan lidahnya tetapi belum beriman dengan hatinya! Janganlah kamu mengumpat kaum muslim, dan janganlah kamu mengintip keaiban saudaranya, maka ALLAH akan mengintip keaiban, dan dia akan mendedahkannya,meskipun dia berada dalam rumahnya sendiri.” (Hadis riwayat Abu Daud)

Orang yang mengumpat akan mendapat kerugian besar pada akhirat kelak. Pada rekod amalan mereka akan dicatatkan sebagai perbuatan meghapuskan pahala. Pahala dikumpulkan sebelum itu musnah atau dihapuskan seperti mudahnya api memakan kayu kering sehingga tidak tinggal apa-apa lagi.

Ya ALLAH, buruknya perbuatan mengumpat! Di sini ana ingin mengingatkan diri ana dan sahabat semua, sama-sama kita jauhkan diri daripada melakukanya. Oleh itu perbanyakkan zikir supaya dapat menghindarkan diri daripada mengumpat. Islam menganjurkan beberapa kaedah untuk memghindarkan diri daripada terjetumus dalam budaya hidup suka mengumpat antaranya:

• Fikirkan jika kita mengumpat, kita akan diumpat balik, sudah tentu kita tidak akan mengumpat. Elakkan berbuat jahat kepada orang yang tidak berbuat jahat kepada kita.

• Ingat dosa. Larangan islam terhadap perbuatan mengumpat sudah cukup untuk menyedarkan kita. Tidak ada individu yang sanggup memakan bangkai seseorang.

Imam al- Ghazali ada menyatakan perkara-perkara yang mendorong seseorang itu mengumpat, iaitu:

  • Suka mendengar dan mengikuti perbualan orang yang menyerang peribadi dan kehornatan seseorang
  • Mahu bersaing dan menonjolkan diri dengan menganggap orang lain bodoh dan rendah
  • Dengki, iri hati dengan kelebihan individu lain
  • Bergurau dan suka berlawak untuk mencela, mengatakan kelemahan dan kecacatan orang lain hingga mengaibkan individu tersebut
  • Mengejek dan mencela serta merasa bongak kerana memandang rendah terhadap orang lain

No comments:

Post a Comment