08 August, 2010

Bidang Terjun..


Bismillahirahmanirahim, pertamanya ana bersyukur kehadrat ilahi kerana dengan izin dan kuasanya telah memberi nikmat sihat. Dengan ini hambaMu yang kerdil ini masih mampu menjalankan aktiviti seharian.

Sedang ana bersiap untuk menunaikan solat maghrib telefon ana berdering, kerana telefon ana rosak semua contact telah hilang, hanya no yang tertera di skrin. Kak Nurul rupanya, dia telah mengajak ana untuk menjadi fasilitator bantuan untuk program "Nadwah Kecemerlangan Pelajar Tingkatan 5".

Pada 6/8/10, jam 10 malam ana dan Kak Nurul serta kak Ifah bertolak ke Kuala Kubu Bharu. Kem ini diadakan di Masjid Jamek Ar-Rahimah Kuala Kubu Bharu selama 2 hari 1 malam. Pada mulanya hanya 3 orang fasi muslimat, kekurangan bilangan fasilitator bukan penghalang untuk kami, kami cuba lakukan yang terbaik untuk memberi pengisian yang berfaedah kepada adik-adik yang datang dengan penuh harapan untuk menimba ilmu. Masalah ini timbul kerana fasi yang sepatutnya hadir mempuyai komitmen lain yang tidak dapat dielakkan. Dan ana sebagai bidan terjun, biarlah ana lupakan gelaran itu! Akan ana lakukan yang terbaik. Ana tahu ALLAH sentiasa bersama hamba-hamba-Nya.

Namun atas usaha ustaz Anhar, pada jam 10 pagi esoknya, seramai 4 orang lagi fasi sampai. Ahlan Wasahlan Kak Fatin, Kak Zati, Kak Nas dan Kak Min. Mereka merupakan mahasiswi Upsi yang mengambil jurusan Pendidikan Agama Islam. Selain itu kami juga dibantu oleh akak-akak dari Darul Quran yang tiba sejurus selepas ketibaan fasi dari Upsi.

Ahlan wasahlan Kak fatimah, Kak Afridah, Kak Zu, kak Samihah dan Kak Naimah, Ya ALLAH indahnya apa yang telah Engkau aturkan.

Difahamkan peserta sebahagian besarnya pelajar tingkatan 5 dan hanya beberapa orang pelajar tingkatan 3. Kem ini amat memberi makna kepada ana, kerana bukan hanya kem kecemerlangan semata-mata tetapi diselitkan dengan bengkel solat. Di mana para peserta akan didedahkan kepada teori dan amali.

Daripada kem ini juga ana banyak belajar benda yang baru. ‘’Alhamdulillah aku tidak akan mensia-siakan peluang yang Engkau berikan ini’’. apa yang paling menarik ketika slot amali mereka begitu bersungguh-sungguh dan tiada persaan malu untuk belajar.

Ana yang sedikit pening kerana melayan pertanyaan mereka. Kadang-kadang soalan mereka tanyakan tidak pernah terlintas di fikiran ana. Ya Allah berikanlah mereka kekuatan yang berterusan dalam menimba ilmu-Mu. Amin....

Ya Allah begitu cepat masa berlalu, kini tiba masanya slot terakhir ‘wassini’ slot ini meminta para peserta menulis harapan dan nasihat kepada fasilitator dan begitu juga fasilitator. Kami akan bertukar-tukar nasihat dan harapan. Ana menasihati semua adik-adik ana supaya terus berjuang dan harapan ana agar mereka bisa menjadi seorang muslimah yang hebat.

Adik-adik walaupun hanya seketika, kenangan-kenangan itu akan akak simpan kemas dilipatan memori ini, terima kasih kerana sudi menerima tunjuk ajar akak biarpun diri ini serba kekurangan, bersama-sama kita meningkatkan ilmu dan menjadi hamba yang diredhai-Nya. Semoga diizinkan Allah untuk kita bersua kembali. InsyaALLAH. Ukuwah fillah abadan abada!!!!

No comments:

Post a Comment